بلاگ

دستگاه موتور روتاری (اندو موتور) چیست؟

دستگاه-موتور-روتاری

دستگاه موتور روتاری یا اندو موتور یکی از مهمترین تجهیزات در حوزه دندانپزشکی نوین است. این دستگاه برای تسهیل درمان ریشه دندان با استفاده از فایل های روتاری طراحی شده است. با استفاده از موتور روتاری، دندانپزشکان عمل پاکسازی کانال ریشه دندان را دقیق تر و کارآمد تر انجام می دهند.

فهرست مطالب:

کاربردهای دستگاه موتور روتاری در دندانپزشکی

انواع دستگاه موتور روتاری

مشخصات فنی دستگاه اندو موتور

 

در روش سنتی، دندانپزشکان از فایل‌های دستی برای پاکسازی کانال ریشه استفاده می کردند که روشی زمان بر و دردناک برای بیمار بود، اما با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از دستگاه موتور روتاری به جای فایل های دستی، توصیه می شود. این دستگاه امکان دسترسی راحت تر و سریع تر به انواع کانال‌های ریشه را فراهم می کند.

دستگاه موتور روتاری یا اندو موتور

دستگاه موتور روتاری یا اندو موتور

کاربردهای دستگاه در دندانپزشکی

یکی از کاربردهای دستگاه موتور روتاری، در انجام درمان ریشه‌ دندان است. با استفاده از فایل‌های روتاری، به سبب انعطاف پذیری بالایی که دارند، فرم کانال را به خود گرفته و دندانپزشک می‌تواند به راحتی و با دقت بالا، کانال‌های ریشه دندان را تخلیه و پاکسازی کند. همچنین، این دستگاه قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور را نیز دارد که باعث می‌شود دندانپزشک بتواند عملیات اندو را با دقت بیشتری انجام دهد.

مزایای استفاده از موتور روتاری

استفاده از دستگاه موتور روتاری (اندو موتور) برای دندانپزشکان و هم چنین بیماران مزایای فراوانی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • کاهش زمان درمان: استفاده از موتور روتاری به دندانپزشکان کمک می‌کند تا در زمان کمتری درمان ریشه دندان را انجام دهند.
  • دقت بالا: موتور روتاری، دقت بالایی در درمان ریشه دندان فراهم می‌کند. با استفاده از این دستگاه، دندانپزشک می‌تواند به طور دقیق‌تری ریشه دندان را درمان کند.
  • کاهش درد بعد از درمان: به دلیل استفاده از فایل‌های بسیار نازک و انعطاف‌پذیر، احساس درد بعد از درمان برای بیماران، کاهش می‌یابد.
  • کاهش خطر شکست فایل در داخل ریشه دندان: استفاده از موتور روتاری باعث کاهش خطر شکست فایل در داخل کانال ریشه دندان می‌شود. در صورتی که گشتاور از میزان مجاز عبور کند یا فایل در مسیر های بسته قرار بگیرد، با قابلیت Auto reverse دستگاه موتور روتاری، فایل در جهت عکس می چرخد و احتمال شکست فایل را به حداقل می رساند.
  • کاهش خطر عفونت: استفاده از موتور روتاری باعث کاهش خطر عفونت در ریشه دندان می‌شود.

انواع دستگاه موتور روتاری

دستگاه فوق تنوع برندی بالایی در بازار ایران دارد که به دو دسته باسیم و Wireless تقسیم می شوند. بعضی از موتور روتاری ها بر روی خود دارای اپکس هستند که به آنها دستگاه اپکس روتاری گفته می شود.

محصول موتور روتاری ایتیس Eighteeth مدل Econnect Pro یکی از محبوب ترین روتاری موجود در بازار ایران می باشد. این دستگاه با کارایی بالا و هزینه مناسب، در بین انواع دستگاه روتاری موجود، تاکنون طرفداران زیادی را جذب خود کرده است.

 


همچنین بخوانید: برندهای موتور روتاری در بازار ایران


اجزای دستگاه اندو موتور

اجزای دستگاه روتاری شامل سر آنگل قابل اتوکلاو می باشد که انواع فایل های روتاری به آن متصل می شوند. هم چنین شامل بدنه و صفحه نمایشگر جهت نمایش تنظیمات و برنامه های پیش فرض می باشد که بسته به برند، برنامه های از پیش فرض، شامل 3 الی 12 عدد می باشد که بسته به نیاز می توانید سرعت و گشتاور (تورک) دلخواه را انتخاب کنید. برای موتور روتاری های بی سیم، باتری و شارژر جهت شارژ کردن باتری، از دیگر اجزای دستگاه اندو موتور می باشد.

نکته: سر آنگل روتاری با نسبت 1:16 که بر روی یونیت و ایرموتور، نصب می شود، با فشار هوای یونیت کار می کند که سرعت آن از طریق پدال یونیت کنترل می شود که به نسبت هندپیس های موتور روتاری سرعت پایین تری دارد.

مشخصات فنی دستگاه اندو موتور

  • برنامه های پیش فرض جهت سرعت و گشتاور دستگاه
  • اتوکالیبراسیون خودکار
  • عدم لرزش و تولید صدای کم در حین کار
  • قابلیت Auto reverse در دستگاه اندو موتور (به منظورکاهش احتمال شکستگی فایل درون کانال)
  • قابلیت کار در محیط های خشک و مرطوب
  • ارگونومی و وزن بدنه دستگاه روتاری

سخن پایانی

به طور کلی دستگاه موتور روتاری یا اندو موتور، یکی از ابزارهای اصلی در دندانپزشکی برای اندو می باشد. این دستگاه باعث می ‌شود که درمان کانال ریشه دندان مخصوصا کانالهای خمیده و بسیار باریک، سریع ‌تر و با کیفیت بهتری انجام شود. همچنین، با استفاده از این دستگاه، خطاهای انسانی در شکل دادن کانال ریشه دندان کاهش می ‌یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از موتور روتاری و برندهای موجود در بازار با کارشناسان درنیکا در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *