بلاگ

الکترو سرجری چیست؟

الکترو سرجری

الکترو سرجری چیست؟ آیا روش کار این دستگاه را می‌ دانید؟ الکترو سرجری در واقع نوعی ژنراتور بسامد رادیویی می‌ باشد که در برخی جراحی‌ های پیشرفته و مدرن جهت کاهش دادن درد و همچنین قطع کردن خونریزی به کار می‌رود. این دستگاه کاربردی و مهم به وسیله جریان برق کار می‌کند و کارایی ها و قابلیت‌ های خوبی در روند ایجاد برش، کنترل کردن خونریزی و غیره بر عهده دارد. وجود چنین دستگاه کاربردی در زمینه پزشکی و دندانپزشکی می‌تواند کارایی بالایی داشته و به کمک پزشکان بیاید. علاوه بر آنکه برای بیماران نیز بسیار مفید است. در این مقاله الکترو سرجری و نحوه کار آن را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با دستگاه الکترو سرجری

یکی از فناوری‌ های جدید در زمینه پزشکی تولید برخی از ابزار و تجهیزات جراحی می‌باشد که نمونه‌ای از آن نیز دستگاه الکترو سرجری است. این دستگاه نوعی ژنراتور بسامد رادیویی می‌باشد که با قطع کردن خونریزی و کاهش دادن درد توانسته است در زمینه جراحی به پزشکان کمک کند. به این ترتیب امکان بسیاری از جراحی‌ های ایمن را فراهم کرده است. با استفاده کردن از چنین دستگاهی که با جریان برق فعالیت دارد، می‌توان خونریزی در بیماران را به حداقل رساند. همچنین جهت از بین بردن برخی از شکاف‌ها، بافت‌ها و محو کردن بریدگی‌ها کاربرد دارد. در این حالت اثر گرمای ایجاد شده از دستگاه بر روی چگالی جریان خون، انعقاد خون، برش دادن بافت‌ها و همچنین زمان اعمال کردن جریان تاثیر دارد.

همچنین: خرید یونیت دندانپزشکی

روش کار الکترو سرجری

الکترو سرجری به صورت خشکی، انعقاد، برش و درخشش می‌تواند در جراحی‌ های مختلف کمک کند. در این دستگاه جهت خشک شدن سلول‌ها نوعی جریان الکتریکی با فرکانس بسیار بالا از قسمت نوک الکترود به سمت سلول بیمار ارسال می‌شود. به این ترتیب در داخل سلول‌ها با سرعت کندی به بیرون کشیده خواهد شد و در نهایت سلول مورد نظر خشک می‌شود. در عمل انعقاد نیز می‌توان با انعقاد جریان خون و یا بریدن در صورت اتصال داشتن به دستگاه با استفاده از آن محل مورد نظر را کاملاً خشک کرد. طی این کار در بخش بالایی بافت‌ها حالتی به وجود می‌آید که موجب می‌شود سطح مورد نظر به صورت نیمه سوخته باشد که به آن روش درخشش گفته می‌شود.

روش دیگر استفاده از دستگاه الکترو سرجری در واقع برش دادن می‌باشد که از آن برای جدا کردن سلول و بافت مورد نظر استفاده می‌شود. در این روش با تبخیر کردن مایعات در قسمت داخل سلول‌ها، سلول مورد نظر ترکیده شده و مانند تیغ جراحی سلول‌ها و بافت‌ های مورد نظر از قسمت‌ های اصلی بدن جدا می‌شود.

در کل در این نوع دستگاه وقتی که گرما از پروب گرمایی برای انعقاد یا برش به بافت مورد نظر اعمال شود، تغییرات مختلفی رخ می‌دهد که این تغییرات می‌تواند موجب آزاد شدن محتوای سلول‌ها، پاشیدن سلول‌ها از یکدیگر یا تبخیر و بخار شدن آب بافت‌ها شود که در نهایت نیز منجر به ترکیدن یا جمع شدن بافت می‌شود. حتی با تغییر دادن شکل و ظاهر بافت‌ها و همچنین پروتئین‌ های خونی می‌توان روند لخته شدن خون را رقم زد.

همچنین: خرید یونیت دندانپزشکی زیگر

کاربرد الکترو سرجری

دستگاه الکترو سرجری یک ویژگی دارد و آن هم سرعت بالا است که با استفاده از الکترودها این سرعت قابل انجام است. این الکترودها خاصیت خمیدگی، نازک شدن و فرم دهی بالایی دارند و این ویژگی به پزشک کمک می‌کند تا به قسمت و نقاط مختلف بدن بیمار دسترسی آسان داشته باشد. با تمامی این اوصاف و ویژگی‌ های مثبت الکترود در روند ایجاد برش، قطع کردن خونریزی، از بین بردن ضایعات، بند آوردن خون، خشک یا منعقد کردن بافت‌ها در جراحی‌ های قسمت‌ های مختلف بدن مانند تیروئید، طحال، کبد، عمل باز قلب، ریه‌ها و غیره نیز سودمند است. حتی در برخی از جراحی‌ها از جمله جراحی مغز و اعصاب، پوست و زیبایی، جراحی باز، زنان و زایمان، گوش و حلق و بینی، جراحی چشم، جراحی لاپاراسکوپی، قلب و عروق و غیره به وفور مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد.

مزیت استفاده از الکترو سرجری

مزیت‌ های فراوان الکترو سرجری موجب شده است در حال حاضر در حوزه پزشکی و برای جراحی‌ های مختلف کاربرد گسترده پیدا کند و جزو تجهیزات بسیار مهم و پیشرفته در مراکز درمانی می‌باشد. این دستگاه چون جریانات با فرکانس بالا ایجاد می‌کند به آسانی از بافت‌ های بیمار عبور کرده و نتیجه دلخواه را به وجود می‌آورد. البته استفاده کردن از آن برای برخی از جراحی‌های دندان و لثه نسبت به جراحی‌های دیگر و لیزر هزینه پایین تری دارد، بنابراین هزینه‌های کمتری نیز به بیمار تحمیل می‌شود.

مزیت دیگر آن منعطف بودن الکترودها در داخل دستگاه است که امکان خمیدگی و فرم دهی را برای آن ایجاد کرده است و به این ترتیب پزشک یا دندانپزشک می‌تواند دستگاه را به اشکال مختلف درآورده و مورد استفاده قرار دهد، بدون آنکه بیمار دچار آزار و اذیت شود. حتی پزشک می‌تواند با آن بافت‌های نرم بدن مانند ناهمواری‌ها و دندان مصنوعی را صاف کند.

همچنین: خرید اتوکلاو دندانپزشکی

فواید برجسته استفاده از الکترو سرجری

ساختار الکترود در الکترو سرجری خاص است. به طوری که در طرفین و انتهای دستگاه شما بریدگی‌ هایی را خواهید دید که با استفاده از آن امکان ایجاد کردن برش‌ های عمیق در بافت‌ های نرم وجود دارد. سرعت بالای برش در الکتروسرجری مزیت خوبی است که موجب شده از سرعت جراحی‌ های مهم و حساس نیز افزایش یابد. اگر آن را به درستی تنظیم کنید، در قطع خونریزی بسیار موثر خواهد بود.

مورد دیگر این است که شما باید الکترودها را به صورت مداوم ضدعفونی و تمیز کنید. به این ترتیب سریع‌ تر و تیزتر عمل کنند. این دستگاه جای زخم را به کمترین مقدار خود می‌ رساند. به همین دلیل دوره بهبودی و نقاهت بیمار نیز کوتاه است. نوک الکترود به صورت نوک مداد می‌ باشد و برش‌ های نازک و ریزی ایجاد می‌ کند. همین موضوع موجب می‌ شود بیمار درد کمتری را پس از عمل جراحی تجربه کند.

حتی استفاده کردن از چنین دستگاهی بسیاری از جراحی‌ های دندان و لثه را امکان‌پذیر کرده است. میزان رضایت بیماران از عمل‌ های مختلف جراحی برای مواقعی که از الکترو سرجری استفاده می‌ شود رقم قابل توجهی است. این موضوع از دلایل استفاده و رواج کاربرد الکترو سرجری در مراکز درمانی می‌ باشد.

کاربرد الکترو سرجری در دندانپزشکی

الکترو سرجری

از جمله کابرد دستگاه الکتروسرجری در حوزه دنداپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بند آوردن خون قبل از چسباندن روکش و بریج
  • جراحی بدون خونریزی
  • ژنژیوکتومی و فرنکتومی
  • استریل محل جراحی
  • برداشتن لثه روی دندان های در حال رویش
  • برداشتن بافت های شل و اضافی
  • برای افزایش طول تاج کلینیکی
  • برداشتن و یا کاهش بافت لثه متورم یا هیپرتروفیک در اطراف دندان برای دید بهتر و دسترسی آسان
  • جهت انجام روش های قالبگیری و دسترسی به لبه های تراش دندان
  • جهت برداشتن بافت های پروکزیمال

از نکات مهم در انتخاب دستگاه الکتروسرجری، توان و دقت بالای دستگاه، تعداد سری الکترود، و عدم عبور جریان برق به صورت مستقیم از بدن بیمار می باشد. برندهایی چون DNH و Bonart از جمله برندهای باکیفیت و محبوب بازار ایران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *