بلاگ

تجهیزات استریل دندانپزشکی

کنترل عفونت و جلوگیری از شیوع بسیاری از بیماری‌ها، همواره بخشی از استانداردهای ایمنی و مراقبت‌های بهداشتی مطب و کلینیک دندانپزشکی است. فرآیند تمیز نگه داشتن ابزارها و رفع منابع عفونت، به عنوان dental sterilization شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید Sterilisation یا تجهیزات استریل دندانپزشکی روشی است که هر موجود زنده، اعم از بیماری‌زا و غیربیماری‌زای (pathogenic and nonpathogenic) موجود روی سطح  ابزارها و تجهیزات را از بین ببرد.

ماده یا ابزاری که عاری از میکروارگانیسم‌های زنده باشد به عنوان استریل تعریف می‌شود.  در دندانپزشکی، از آنجایی که ابزارها با دهان انسان تماس مستقیم دارند، که خود محل پروش انواع باکتری‌هاست، برای اطمینان از اینکه میکروب دهان یک فرد به فرد دیگر منتقل نشود، استریلیزاسیون ضروری است. درحالی که برخی از ابزارها یکبارمصرف هستند، برخی دیگر بلافاصله بعد از مصرف باید استریل شوند؛ بنابراین، برای خرید تجهیزات استریل مطب دندانپزشکی، دندانپزشکان باید از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ارائه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری  Centers for Disease Control and Prevention ، (CDC) پیروی ‌کنند.

در طول سال‌ها، رایج‌ترین روش‌های استریلیزاسیون در مطب‌های دندانپزشکی، بخار شیمیایی، گرمای خشک و حرارت مرطوب بوده است که دو روش اول غیرقابل اعتماد و محدود است در حالی که امروزه با استفاده از حرارت مرطوب توسط اتوکلاوهای کلاس B، عمل استریلیزاسیون قابل اعتمادتر است. استریلیزاسیون شیمیایی روشی است که برای ضدعفونی ابزارهای حساس به حرارت که نمی‌توانند سیکل‌های اتوکلاو را تحمل کنند، استفاده می‌شود. بطور کلی استریلیزاسیون باید، روشی قابل تکرار، استاندارد، قابل رسیدگی و مستندسازی انجام شود.

همچنین بخوانید | تجهیزات دندانپزشکی

طبق CDC به طور کلی ابزارها به سه دسته اصلی تقسیم می‌کند:

۱)Critical Instruments: مانند چاقو جراحی، جرمگیر و … که با بافت نرم و استخوان تماس مستقیم دارند.

۲) Semi-Critical Instruments: مانند آینه‌های دهان، سینی‌های قالب‌گیری و … که با بافت دهان تماس دارند اما به درون بافت نفوذ نمی‌کنند.

۳) Non-critical Instruments: ابزارهایی که به جای بافت یا استخوان با پوست سالم در تماس هستند.

در دو مورد اول، حتما باید استریل صورت بگیرد و نوع سوم نیاز به استریل ندارند و با ضدعفونی کردن می‌توان خطر عفونت را کاهش داد.

• انواع تجهیزات استریل و ضد عفونی تجهیزات دندانپزشکی:

در کلینیک‌های پیشرفته و بیمارستان‌ها برای کنترل عفونت و ضد‌عفونی کردن ابزارها و تجهیزات، بخشی به نام اتاق CSR است که کلیه تجهیزات استریل در آن وجود دارد. تجهیزات کنترل عفونت دندانپزشکی شامل اتوکلاو، دستگاه پک، اولتراسونیک کلینیر و آب مقطرساز است که برای آشنایی بیشتر و خرید تجهیزات استریل دندانپزشکی به بخش … مراجعه کنید.

همچنین: اتوکلاو یوروندا

• پارامتر‌های مهم در هنگام خرید تجهیزات استریل دندانپزشکی

۱) همانطور که گفته شد، تجهیزات استریل دندانپزشکی، جزء ضروری‌ترین تجهیزات مطب و کلینیک دندانپزشکی هستند، که خرابی آن‌ها برای مطب‌ها و کلینیک‌هایی که مراجعه‌کننده بالایی دارند سبب ایجاد خسارت‌های مالی می‌شود، پس در هنگام خرید به گارانتی و خدمات پس از فروش تجهیزات استریل دندانپزشکی توجه کنید.

۲) کلیه تجهیزات استریل دندانپزشکی باید مجوزات مربوط به سازمان تجهیزات پزشکی را داشته باشند.