بلاگ

دستگاه اپکس فایندر چیست؟

دستگاه اپکس فایندر چیست؟ این نوع دستگاه در دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟  اپکس فایندر یا اپکس لوکیتور یکی از زیر مجموعه‌های تجهیزات اندو در زمینه دندانپزشکی است. اپکس فایندر می تواند اختلاف بار الکتریکی بین دندان و استخوان را تشخیص داده و به این ترتیب این اختلاف را در قسمت انتهای ریشه به خوبی شناسایی کند که این فرایند در روند درمان بیماری‌های مربوط به ریشه دندان بسیار مفید و موثر است. در این مقاله، کاربردهای آن در زمینه دندانپزشکی را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با واژه اپکس فایندر

گفتیم که نام دیگر اپکس فایندر، اپکس لوکیتور است که به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های مهم در تجهیزات اندو به حساب می‌آید. این دستگاه به راحتی می‌تواند اختلاف بار الکتریکی در بین دندان و استخوان را در قسمت انتهایی ریشه به درستی تشخیص داده و با این کار به بهبود روند درمان بیماری‌های ریشه کمک کند. با استفاده کردن از یک اپکس فایندر یا یابنده انتهای ریشه می توان از تابش پرتو رادیوگرافی مضر به بدن بیمار پیشگیری کرد. در خصوص استفاده کردن از اپکس فایندر و تشخیص بسیار دقیق انتهای ریشه حتماً باید دهان بیمار بدون خونریزی و کاملاً خشک باشد که البته در انواع جدیدتر اپکس فایندر این مشکل برطرف شده و خشک بودن دندان یا دهان چندان اهمیتی ندارد.

همچنین: خرید یونیت دندانپزشکی

جهت کالیبراسیون اپکس فایندر نیز از دستگاه‌های رادیوگرافی استفاده می‌کنند تا به این ترتیب ضریب خطا در آن به حداقل برسد. امروزه استفاده کردن از این دستگاه بسیار کاربردی به حدی رواج پیدا کرده است که روند درمان اندو بدون آن در واقع کار بسیار دشواری محسوب می‌شود، اما وقتی از این دستگاه استفاده شود با نزدیک شدن به قسمت تنگه ریشه به شما هشدار خواهد داد که در فعالیت‌های دندانپزشکی بسیار مهم است و شما صدایی آژیر مانند شبیه صدای دستگاه ضربان قلب را خواهید شنید.

نحوه استفاده کردن از اپکس فایندر

اپکس فایندر نوعی دستگاه الکترونیکی می‌باشد که جهت درمان کردن مشکلات ریشه دندان همانند پیدا کردن طول ریشه کاربرد دارد. قسمت انتهایی ریشه اپکس نامیده می‌شود که در برابر جریان الکتریکی مقاومت خاصی نشان می‌دهد. میزان مقاومت این جریان معمولا با اتصال یافتن هر دو سر الکترود به لب و قسمت فایل ریشه مشخص می‌شود، یعنی اگر فایل با بافت دندان تماس پیدا کند، در این حالت یک جریان الکتریکی نیز برقرار خواهد شد که با صدای بوق و یا چراغ چشمک زن بر روی دستگاه قابل تشخیص است.

نکات کاربردی استفاده از اپکس فایندر

دقت بسیار بالایی که دستگاه اپکس فایندر در روند تشخیص دادن انتهای ریشه دارد، استفاده از آن را برای دندانپزشکان اندوکار ضروری کرده است، یعنی این دستگاه می‌تواند کیفیت کلیه خدمات درمانی ارائه شده را افزایش دهد که در این حالت ترس و استرس بیمار کاهش پیدا می‌کند. البته جهت استفاده از آن نکات مهمی قابل مطرح هستند که عبارتند از:

  • دقت بالای دستگاه

اپکس فایندر نسبت به دستگاه‌های قدیمی رادیوگرافی دقت بیشتر و بالاتری دارد. اما نمی‌توان به طور قطعی گفت جایگزین خوبی برای آنها محسوب می‌شود. چون تعیین کردن طول ریشه از کاربردهای مهم رادیوگرافی می‌باشد. ضمن آنکه رادیوگرافی و اپکس فایندر مکمل یکدیگر هستند و خطاهای به وجود یکدیگر را می توانند جبران کنند.

همچنین: خرید رادیوگرافی نیوساد

  • عدم نیاز دستگاه به خشکی دهان

نسل جدید دستگاه اپکس فایندر برخلاف انواع قدیمی آنها حساسیتی نسبت به مایعات و بزاق دهان ندارد. یعنی حتی در صورت خیس بودن دندان و دهان می‌تواند به درستی کار کند و تنها خشک بودن تاج دندان کفایت می‌کند. البته پایبند بودن به نحوه انجام اندو می‌تواند به افزایش یافتن دقت در اپکس فایندر کمک زیادی کند. به این ترتیب می‌توان کلیه پوسیدگی‌ها، برداشتن کلیه موارد از ترمیم قبلی، آماده کردن اولیه پیش از تعیین طول، آماده کردن به روش کراون داون و غیره منجر به استفاده بسیار دقیق و درست از اپکس فایندر خواهد شد.

  • انجام ایزولاسیون در اپکس فایندر

ایزولاسیون از مهم‌ترین نکات در فرایند استفاده کردن از اپکس فایندر می‌باشد. یعنی بدون انجام دادن ایزولاسیون قطعاً نتایج به وجود آمده با خطای زیادی مواجه خواهند بود. در چنین حالتی هیچ روان کننده یا محلول شستشو نمی‌تواند عدم خطا را برای دندانپزشک تضمین کند.

  • عدم تماس مستقیم دستگاه با بدن بیمار

اتصال دستگاه اپکس فایندر نباید به صورت مستقیم با بدن بیمار باشد. از طرفی اگر مدت زمان طولانی از آن استفاده نکرده باشید احتمال دارد با بروز خطا و استهلاک مواجه شوید. بنابراین سعی کنید زمانی از این دستگاه استفاده کنید که شارژ آن کاملاً پر باشد. چون اگر شارژ دستگاه کم باشد، به احتمال زیاد کارایی آن افت پیدا می‌کند. گاهی اوقات با باتری کار می‌کند که در این حالت نیز حتماً باید از کیفیت بالای باتری و پر بودن آن مطمئن شوید.

  • احتیاطات لازم در استفاده از اپکس فایندر

اپکس فایندر‌های جدید هیچگونه تداخلی با باتری قلب ندارند. اما به هر حال بنا به احتیاط سعی کنید از عدم تداخل آن با باتری قلب مطمئن شوید. بهتر است که دستورالعمل‌ های درج شده در داخل دفترچه دستگاه را با دقت مرور کنید تا با نحوه عملکرد کارایی و نحوه درست استفاده از آن آشنایی پیدا کنید. نوع دندان و همچنین شرایط پالپی آن برای عملکرد دستگاه هیچ گونه تاثیری ندارد. اما پیش از آماده کردن و بهره‌گیری از برخی فایل‌ ها که دارای اندازه‌ های بالاتری هستند، قطعاً به پزشک اعتماد به نفس خواهد داد.

کار کردن با این نوع دستگاه در بسیاری از جهات جنبه تجربی دارد. یعنی شما بر حسب مدل دستگاه، نوع درمان و هم چنین گذشت زمان می‌ توانید به کارکرد صحیح و درست آن پی ببرید. به بیانی در استفاده از آن مهارت بالایی به دست بیاورید. مثلاً در بیش تر این نوع از دستگاه‌ ها در قسمت ریشه‌هایی که طول بلندی دارند، دندان‌ هایی که اپکس آنها باز می‌ باشد یا حتی دندان‌ هایی که به تحلیل ریشه مبتلا شده‌اند.

آنالیز نتایج به دست آمده از اپکس فایندر و همچنین تعیین کردن محل دقیق اپکس نیاز به تجربه و دقت بالا دارد و گاهی احتمال دارد. در این زمینه گستره خطای دستگاه بسیار بالا باشد. در چنین مواقعی است که تشخیص دادن درسته مشکل به وجود آمده مهارت و تخصص و دانایی دندانپزشک را می‌طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *