بلاگ

ساکشن مرکزی چیست؟

ساکشن مرکزی چیست؟ در زمینه پزشکی و مراکز درمانی جهت جذب کردن مایعات و مخاط از قسمت‌هایی که عمل جراحی بر روی آن انجام شده است، استفاده می‌کنند. مکانیزم ساکشن مرکزی به این شکل است که این دستگاه دارای یک شیلنگ آنتی باکتریال می‌باشد که یک قسمت از این شلنگ در داخل دستگاه ساکشن و قسمت دیگر آن به داخل مایعات قرار گرفته و با عمل مکش دستگاه، عمل جمع آوری مایع انجام می‌شود. وجود چنین دستگاهی در اتاق عمل و مراکز جراحی بسیار مهم است و در روند موفقیت عمل‌های مختلف تاثیرگذار است. در این مقاله ساکشن مرکزی، کاربردهای آن را بررسی می‌ کنیم.

ساکشن مرکزی

آشنایی با ساکشن مرکزی

ساکشن در لغت به معنای مکش، جذب و مکیدن است. یک پمپ وکیوم بر روی این دستگاه قرار گرفته است که فشار را تنظیم می‌کند. از طرفی دارای تابلو برق دوبل اتومات است که می‌تواند در فاصله زمانی مشخصی روشن یا خاموش شود. به این ترتیب خلأ موجود در درون محفظه را به خوبی در رنج زمانی مشخصی حفظ خواهد کرد.

این دستگاه در صنعت داروسازی، بیمارستان‌ها،کلینیک ها و برخی دیگر از صنایع کاربرد دارد و با توجه به موقعیت استفاده از آن در مکان‌های متفاوتی به صورت عمودی یا افقی نصب می‌شود. حجم آن نیز متفاوت است. شما می‌توانید متناسب با نوع کاربری خود از انواع ساکشن مرکزی یک پمپ، دوبلکس یا دو پمپ و حتی سه پمپ خریداری کنید.

همچنین: رادیوگرافی دندانپزشکی

اجزای ساکشن مرکزی

ساکشن مرکزی از اجزای اصلی و مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • یک یا چند عدد پمپ وکیوم به صورت روغنی
  • مخزن ذخیره

سیستم وکیوم بوستر یا همان ساکشن مرکزی به وسیله برخی از لوله کشی‌ ها و اتصالات مسی به بخش‌های مختلف بیمارستانی متصل شده است، در ساکشن مرکزی از وکیوم آبی و ساید چنل نیز استفاده می‌ شود. در مراکز درمانی این ساکشن را با چند عدد پمپ مکش به خوبی می بندند که به آن دوبلکس می‌ گویند، به این ترتیب اگر یکی از پمپ‌های وکیوم دچار خرابی یا نقص شود، هیچ گونه اختلالی در سیستم ساکشن ایجاد نخواهد شد. بر روی مخزن این سیستم نیز یک بورد جهت کنترل فرمان اتوماتیک نصب شده است که وظیفه آن فرمان دادن به قسمت پمپ وکیوم و هم چنین استفاده کردن بهینه از آن با حجم کاری متفاوت و در زمان‌ های مختلف می‌ باشد، بنابراین به سیستم‌ های ساکشن مرکزی که دارای دو عدد پمپ وکیوم هستند، پمپ وکیوم دوبلکس و یا ساکشن مرکزی دوپلکس می‌ گویند.

مخزن این نوع ساکشن‌ ها نیز باید از جنس خوبی باشد. این مخزن دارای فشار منفی است که با استفاده کردن از یک پرشر کنترل به قسمت تابلو برق اتصال یافته و روشن و خاموش شدن دستگاه را انجام می‌ دهد.

ساکشن مرکزی

کاربرد ساکشن مرکزی

استفاده کردن از ساکشن مرکزی در بیمارستان‌ ها، مطب‌ های پزشکی و دیگر مراکز درمانی تنها نمونه‌ ای از کاربردهای مهم این نوع دستگاه می‌ باشد و یک ساکشن مرکزی در حوزه‌ ها و صنایع مختلف زیر کاربرد گسترده و وسیعی دارد:

  • تولید کردن تجهیزات مختلف نظامی
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت ریخته‌ گری
  • پالایشگاه‌ های نفت و گاز

کاربرد ساکشن مرکزی در دندانپزشکی

از موارد مهم استفاده از ساکشن مرکزی، کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی‌ می باشد و برای جراحی‌ ها و فعالیت‌ های مختلف کاربرد دارند. وظیفه این دستگاه جمع آوری کردن خونابه و خون، تمیز کردن دهان و تخلیه کردن آن ها از قسمت حفره دهانی می‌باشد. ساکشن مرکزی دارای یک پمپ مکنده بسیار قوی می‌ باشد که به آسانی می‌ تواند مایعات را به روش مکش جمع کرده و محل جراحی را تمیز کند. این مایعات و خونابه‌ ها به قسمت مخزن دستگاه منتقل شده و از آنجا نیز تخلیه خواهند شد. وجود یک دستگاه ساکشن خوب و کارآمد در دندانپزشکی امر مهم و غیر قابل اجتناب است. بدون آن دندانپزشک نمی‌ تواند بسیاری از اعمال جراحی را با موفقیت انجام دهد. دو نوع رایج ساکشن‌مرکزی در دندانپزشکی عبارتند از:

ساکشن‌ های قابل حمل که با باتری کار می‌ کنند.

ساکشن‌ های قابل نصب که با استفاده از برق کار می‌ کنند.

استفاده کردن از آن در دندانپزشکی نیز به این شکل می‌ باشد که ابتدا یک سیستم تنظیم کننده در قسمت یونیت دندانپزشکی با اتصالات لوله کشی به ساکشن اتصال پیدا می‌ کند، سپس شیلنگ این ساکشن در قسمت کنار یونیت قرار گرفته و همواره در دسترس دندانپزشکی است.

همچنین: اتوکلاو یوروندا

مکان مناسب برای قرارگیری ساکشن‌مرکزی دندانپزشکی

بهتر است در زمان احداث ساختمان مطب یا در ابتدای عملیات تجهیز ساختمان مطب، یک مکان مجزا برای قرار دادن سیستم ساکشن در نظر گرفته شود. از این گذشته بهتر است دستگاه ساکشن مرکزی، کم‌ترین فاصله تا محل استقرار یونیت(های) جراحی دندان پزشکی را داشته باشد. بدین ترتیب طول لوله های ارتباطی کاهش پیدا می کند که در افزایش راندمان عملکرد سیستم ساکشن مرکزی و تخلیۀ بهتر محل تأثیر بسزایی دارد.

از سوی دیگر چون دستگاه ساکشن باید مایعات را جمع آوری کند و به سمت مخزن ویژه ی خود انتقال دهد، لذا بهتر است محل قرار گیری ساکشن در طبقه پایین محل یوینت ها باشد تا استفاده از نیروی گرانش نیز به عملکرد بهتر دستگاه و مصرف کمتر انرژی کمک کند.

بنابراین چنان‌چه در طبقه پایین ساختمان مطب دندانپزشکی، انبار، پارکینگ یا سرویس بهداشتی وجود داشته باشد، این مکان می‌تواند یک محل مناسب برای نصب و راه اندازی دستگاه ساکشن‌مرکزی باشد. البته اگر این امکان وجود نداشته باشد، می‌توان این دستگاه را در طبقه هم‌کف و هم تراز با یونیت‌های دندانپزشکی نیز قرار داد.

ساکشن مرکزی

 

انواع ساکشن مرکزی دندانپزشکی

ساکشن مرکزی دندانپزشکی یکی از تجهیزات مطب و کلینیک دندانپزشکی است که به سه دسته تقسیم می شود: سیستم خشک، سیستم خیس و سیستم نیمه خیس.

اتصالات لازم برای ساکشن مرکزی

یک ساکشن مرکزی در هر مکانی که نصب شود به برخی از اتصالات نیازمند است که باید به صورت اصولی انجام شود این اتصالات عبارتند از:

  • اتصالات ورودی ساکشن
  • اتصالات خروجی هوا
  • اتصالات فاضلاب
  • اتصالات برق
  • دستگاه کلید کنترل

در سیستم لوله کشی این نوع دستگاه اتصالات پی‌ وی‌ سی کاربرد دارد. یعنی لوله‌ ها به صندلی‌ های یونیت در دندانپزشکی اتصال پیدا می‌ کنند. طی این روند یک لوله اصلی به دستگاه متصل شده و چندین لوله فرعی دیگر نیز به یونیت جراحی اتصال پیدا می‌ کند. هرگز نباید در لوله کشی ساکشن‌مرکزی از اتصالات و بست‌ های ۹۰ درجه، اتصالات یو شکل و زانویی استفاده شود. اگر هدف ایجاد یک اتصال ۹۰ درجه‌ای است باید به جای آن از دو اتصال با درجات ۴۵ استفاده شود.

جهت منشعب سازی لوله‌ های اصلی نیز به لوله‌ های فرعی نباید اتصالات به صورت تی شکل باشند. یعنی اتصال نخست به صورت Y شکل با ۴۵ درجه و اتصالات بعدی به صورت دو زانویی و ۴۵ درجه باشند، چون در غیر این صورت و با وجود اتصالات نادرست امکان رسوب‌ گیری برخی از اجسام خارجی در داخل لوله وجود دارد که ممکن است مسیر حرکت هوا در داخل لوله را بسته و در روند تخلیه اختلال ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *