بلاگ

فسفر پلیت چیست؟

فسفر پلیت چیست؟ آیا موارد استفاده و نحوه کاربرد فسفرپلیت را می‌ دانید؟ طی سالیان اخیر انواع مختلف دستگاه‌ ها وارد حوزه دندانپزشکی شده اند و هر کدام از آنها دارای جایگاه خاصی در این زمینه هستند، به طوری که برای انجام دادن فعالیت‌ های مختلف کاربرد دارند. فسفر پلیت را می‌ توان مانند فیلم‌ های معمولی و قدیمی دانست که حتی به لحاظ ضخامت، اندازه و حساسیت به نور تشابه بسیار زیادی به فیلم های قدیمی دارند، وجود چنین دستگاه‌ ها و تجهیزاتی کمک زیادی به حوزه تصویربرداری دندانپزشکی کرده است و دندانپزشکان در این زمینه برای کارها و عمل‌ های جراحی مختلف از این تجهیزات استفاده می‌ کنند. در این مقاله فسفر پلیت، کاربرد و مزیت‌ های آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با فسفرپلیت

گفتیم که فسفرپلیت از جهات مختلفی مانند حساسیت به نور، ضخامت و اندازه به فیلم‌ های قدیمی شباهت زیادی دارد و تنها تفاوت آن با دیگر دستگاه‌ ها این است که یک پلیت در آن به جای فیلم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. پلیت ها به صورت بی‌ سیمی هستند و وقتی در داخل دهان قرار بگیرند و مرحله عکس برداری انجام شود، به جای روش‌ های قدیمی که در آنها با استفاده کردن از برخی مواد ظهور و ثبوت در قسمت تاریکخانه عکاسی، عکس‌ های مورد نظر به دست آمد، در این روش اشعه ایکس از قسمت کریستال‌ های پلیت تابیده شده و تصاویر در قسمت بلورهای آن ذخیره می‌ شود. حال این تصاویر را می‌ توان با استفاده از یک اسکنر لیزری به آسانی خواند که در این شیوه، تشخیص، بسیار آسان است. پس از آن که تصاویر دریافتی به تصاویر دیجیتالی تبدیل شد، این تصاویر دقیقاً بر روی سیستمی ذخیره می‌ شوند که پلیت در داخل آن قرار گرفته است. به این ترتیب اگر بعدها نیز دندانپزشک به این تصاویر نیاز داشته باشد، می‌ تواند آن ها را مجدد بررسی کند.

از ویژگی منحصر به فرد اسکنرهای فسفرپلیت، قابلیت شبکه کردن و multi user بودن آنها می باشد که در کلینیکها بسیار کاربردی می باشد.

نکات مهم برای خرید فسفرپلیت

در هنگام خرید فسفرپلیت مناسب که جز تجهیزات تصویربرداری در حوزه دندانپزشکی می‌ باشد، باید به قسمت‌ ها و ویژگی‌ های مختلف آن دقت کنید که عبارتند از:

  • تعداد پلیت ها

پلیت فسفرپلیت ها سایز های مختلفی دارند، بنابراین بهتر است 4 نوع سنسور آن را تهیه کنید که دارای سایزهای مختلفی نیز می‌ باشد.

  • سایز پلیت ها

در این دستگاه پلیت ها نیز مانند سنسورها سایزهای مختلفی دارند که شما باید متناسب با نوع استفاده و کاربرد، آنها را بین ۴ تا ۵ سایز تهیه کنید. در این حالت این پلیت‌ها به نحوه خوبی در داخل دهان بیمار قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به آسانی مشکلات قسمت‌های مختلف دندان، ریشه دندان، تاج دندان، فک بالا و پایین را تشخیص دهید.

  • کیفیت تصاویر

کیفیت تصاویر به دست آمده از فسفر پلیت بسیار مهم است و در نحوه تشخیص درست و درمان موثرتر به دندانپزشک کمک می‌کند، بنابراین در هنگام خرید فسفر پلیت حتماً باید رزولوشن دستگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید که تصاویر دریافتی از آن با وضوح بالا و خوبی بر روی مانیتور نمایش داده خواهد شد.

  • نرم افزار 

در کنار ویژگیهای سخت افزاری اسکنر فسفرپلیت، بخش نرم افزاری دستگاه هم بسیار حائز اهمیت می باشد. کاربری راحت و روان، توانایی ویرایش و سه بعدی کردن تصاویر و … از قابلیت های مهم در نرم افزار فسفرپلیت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *