بلاگ

اینسترومنت‌های دندانپزشکی

اینسترومنت‌های دندانپزشکی

هندپیس های دندانپزشکی (Dental Drill Handpieces) که به عنوان “اینسترومنت‌” در ایران مرسوم‌تر هستند، در واقع، همان ابزارهای قلم مانندی هستند که دندانپزشکان به وسیله‌ آن‌ها معاینه و درمان را انجام می‌دهند. اینسترومنت‌ها یا هندپیس‌های دندانپزشکی، در تمیز کردن دندان‌ها، Remove کردن پلاک (Plaque) و Tartar Buildup  سطح دندان‌ها، قسمت‌های پوسیده  دندان (tooth decay)، هم‌چنین برای آماده‌سازی دندان‌ها برای پرکردن، در شکل‌دهی و فرم‌دهی دندان‌ها برای درمان ریشه و … کاربرد دارند. برای آشنایی بیشتر با اینسترومنت‌های دندانپزشکی، ادامه مطلب را از دست ندهید.

هندپیس دندانپزشکی چیست؟ مقایسه هندپیس های پنوماتیک با هندپیس های الکتریکی

 

به طور کلی، دو نوع طبقه‌بندی برای هندپیس‌های دندانپزشکی وجود دارد که یکی بر اساس سرعت و دیگری براساس طراحی (design)

  • بر اساس سرعت (Handpiece speed)، اینسترومنت‌ها به دو دسته هندپیس‌های سرعت بالا (High-speed dental handpieces) و هندپیس‌های سرعت پایین (low speed dental handpieces) تقسیم‌بندی می‌شوند. هندپیس‌های دندانپزشکی با سرعت بالا می‌توانند براساس طراحی، فرم و متریال‌ با یکدیگر متفاوت باشد، اما همه آن‌ها با سرعتی بین ۲۵۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ rpm (دور در دقیقه) کار می‌کنند. هندپیس‌های سرعت پایین، سرعتی بین ۱۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ rpm دارند و میانگین سرعت معمولی آن حدود rpm ۸۰۰۰۰ است. نکته دیگر در مورد اینسترومنت‌ها که باید در نظر گرفت این است که سرعت با قدرت رابطه عکس دارد یعنی اینسترومنت‌هایی که سرعت بالاتری دارند، قدرت (گشتاور) پایین‌تری دارند و بالعکس.

 

  • بر اساس طراحی (Handpiece design)، اینسترومنت‌ها به دو دسته هندپیس‌های هوایی (Air-Driven Handpieces) و هندپیس‌های الکتریکی (Electric Handpieces) تقسیم‌بندی می‌شود. به طور کلی دو سیستم، برای تغذیه هندپیس‌ها استفاده می‌شود که این می‌تواند با استفاده از هوا یا برق باشد. هندپیس‌های Air-Driven دارای یک محور هستند که توسط هوای فشرده شده برای ایجاد چرخش، عمل می‌کنند. این نوع هندپیس با گشتاور متغییر می‌تواند به سرعت ۴۰۰۰۰۰rpm (دور در دقیقه) برسد. از طرف دیگر Electric Dental Handpieces با استفاده از موتور الکتریکی، دارای سیستم منحصر به فردی هستند که چرخ‌دنده‌‌های داخلی به این نوع طراحی هندپیس اجازه می‌دهند تا با گشتاور و قدرت ثابت، تا سرعت rpm ۲۰۰۰۰۰ عمل کنند.

به طور کلی هندپیس‌های Air-Driven و Electric در سه پارامتر با یکدیگر متفاوت هستند:

۱)صدا: که Air-Driven Handpiecesها در مقایسه با هندپیس‌های الکتریکی، صدای بیشتری تولید می‌کنند.

۲) سرعت: هندپیس‌های الکتریکی در مقایسه با Air-Driven (هوایی) دارای سرعت ثابت‌تری هستند.

۳) قیمت: از آنجایی که یک هندپیس الکتریکی سیستم مخصوص به خود را دارد، قیمت آن به طور قابل توجهی بالاتر از Air-Driven است.

پس می‌توان گفت که از لحاظ کیفیت Electric Dental Handpieces بهتر از Air-Driven Handpieces هستند اما به لحاظ هزینه، هندپیس‌های گران‌تری هستند.

 

اینسترومنتها یا Dental Drill Handpieces شامل توربین، آنگل، ایرموتور و هندپیس مستقیم یا جراحی هستند که برای آشنایی بیشتر، می‌توانید به بخش هریک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید | یونیت وصال گستر

پارامتر‌ها مهم در هنگام خرید اینسترومنت‌های دندانپزشکی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، هندپیس‌ها، ابزارهایی هستند که دندانپزشکان بصورت روتین نیازمند آن‌ها هستند، که خرید مناسب آن‌ها سبب آسودگی بیشتر دندانپزشکان و بیماران است پس در هنگام خرید حتما به پارامتر‌های زیر توجه کنید.

 

  • اینسترومنت‌ها در ویژگی‌هایی مانند نوع اتصال، اندازه سر (Head)، منبع نور (به عنوان مثال، فیبر نوری یا LED)، وزن هندپیس و صدا بر اساس برندهای مختلف، متفاوت هستند؛ که انتخاب هندپیس‌های دندانپزشکی مناسب برای مطب، به روش‌های درمانی، تجربه و راحتی دندانپزشکان بستگی دارد.

 

  • هندپیس‌ها یا اینسترومنت‌های اروپایی، به سبب گرانی و کمبود قطعات آن‌ها، در بازار ایران کمیاب هستند. پس در هنگام خرید از اورجینال بودن اینسترومنت‌های اروپایی، اطمینان حاصل کنید.

 

  • به طور کلی اینسترومنت‌ها با آب و هوایی که از طریق پدال یونیت کنترل می‌شود، کار می‌کنند، که احتمال خرابی آن‌ها زیاد است؛ پس به منظور جلوگیری از وقفه در انجام امور درمانی، بهتر است که از هرکدام از انواع اینسترومنت‌ها حداقل ۲ عدد خریداری شود و در هنگام خرید به گارانتی و خدمات پس از فروش، از فروشنده اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *