بلاگ

میکروسکوپ و لوپ دندانپزشکی 

دندانپزشکی میکروسکوپی به خدماتی گفته می‌شود که در برخی موارد دندانپزشکان با توجه به شرایط با استفاده از میکروسکوپ‌ و لوپ چشمی ، امور درمانی را انجام می‌دهند. بطور تقریبی ۸۰ درصد از دندانپزشکان، به سبب کارهای طولانی مدت و پرتکرار درمانی، دچار عارضه‌های اسکلتی کمر و گردن می‌شوند، که این باعث بازنشستگی زودهنگام آنان می‌شود. استفاده از تابوره مناسب و لوپ‌های دندانپزشکی، علاوه بر بالا بردن دقت و کیفیت کارهای درمانی، از دچار شدن دندانپزشکان به چنین عارضه‌هایی جلوگیری می‌کند و باید لوپ‌ها به عنوان بخش ضروری از ابزارهای یک دندانپزشک در نظر گرفته شوند. لازم به ذکر است که در راحتی و دقت بسیار بالای میکروسکوپ‌های سه‌بعدی دندانپزشکی شکی نیست اما به سبب هزینه بسیار بالای این تجهیزات، امروزه لوپ‌ها محبوبیت بیشتری دارند. در صورتی که قصد دارید با معیارهای خرید لوپ آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

استفاده از لوپ دندانپزشکی چه کاربردی دارد

امروزه در اکثر کشورهای مطرح جهان مبحث سلامت پزشک و دندانپزشکان بسیار رایج است و تمامی تجهیزات به سمت کارایی راحت برای دندانپزشکان بروز رسانی و طراحی می‌شوند، لوپ یکی از مهم‌ترین تجهیزات جهت حفظ سلامت دندانپزشکان می‌باشد و همین امر باعث سوق اکثر برندهای مطرح به سمت طراحی و ساخت لوپها شده است. شما با استفاده از لوپ مناسب می‌توانید پوزیشن کاری خود را اصلاح کنید که نتیجه آن جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون آرتروز گردن و … می‌باشد.

لوپ‌ها از یک یا مجموعه‌ای از لنز‌ها تشکیل شده‌اند که امکان بزرگنمایی اجزایی را که از طریق لوپ به آن‌ها نگاه می‌کنیم، افزایش می‌دهند. همانطور که می‌دانید، دندان‌ها دارای اجزای میکروسکوپی هستند، که استفاده از لوپ‌ها باعث می‌شود که دندانپزشک در حین کار درمانی، تسلط کافی به جزئیات داشته باشد و کیفیت کار درمانی افزایش یابد. هم‌چنین استفاده از لوپ بطور قابل ملاحظه‌ای، حالت بدن دندانپزشک در حین کار را بهبود می‌بخشد.

همچنین بخوانید | یونیت گناتوس

برای خرید لوپ دندانپزشکی باید به چه معیارهایی توجه کنیم

برای این که بتوانید یک لوپ دندانپزشکی مناسب را برای خود تهیه کنید، در ابتدا باید به چندین معیار توجه داشته باشید. این معیارها به شما کمک می‌کند تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید و نهایت استفاده را از آن را ببرید. در ادامه به بررسی این معیارها می‌پردازیم:

۱) راحتی لوپ: به سبب طولانی بودن پروسه‌های درمانی دندانپزشکی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین پارامتر، راحتی لوپ برای دندانپزشک در طولانی مدت است. لوپی که از آن استفاده می‌کنید باید سبک باشد و طراحی آن بگونه‌ای باشد که  بر روی محل بینی و پشت گوش در طولانی مدت فشاری احساس نشود. پس در هنگام خرید، به وزن لوپ و طراحی فریم آن توجه کنید. فریم لوپ و پوزیشن قرارگیری آن روی صورت یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

۲) بزرگنمایی: یکی از مهم‌ترین پارامترها برای خرید لو‌پ دندانپزشکی دو چشمی،  بزرگنمایی آن است. امروزه میزان بزرگنمایی لوپ‌ها بین 2x تا 7.5x است، که برای دندانپزشکان عمومی و تازه‌کاران، بزرگنمایی بین 2.5x تا 3.5x توصیه می‌شود و میزان بزرگنمایی‌های بالاتر برای درمان‌های تخصصی‌تر کاربرد دارد. به عنوان مثال لوپ اندو دارای بزرگنمایی بالاتر از 3x می‌باشد.

۳) عمق میدان: همان عمق منطقه‌ای است که در حین مشاهده از طریق لوپ، قابل مشاهده است که هرچه عمق میدان بیشتر باشد، آن لوپ مطلوب‌تر است. اندازه عمق میدان تطابق مستقیم با فاصله کاری (working distance) دارد که لوپ‌هایی با فاصله کاری بیشتر، عمق میدان بیشتری، خواهند داشت.

۴) میدان‌دید: هرچه میدان دید وسیع‌تر باشد، به شما این امکان را می‌دهد که راحت‌تر ابزار خود را وارد میدان‌دید کنید. به طور مثال، برای بزرگنمایی x۲.۵، میدان‌دید خوب، تقریبا ۱۰ سانتی‌متر است.

بطور کلی هرچه بزرگنمایی بیشتر باشد، میدان دید شما کاهش می‌یابد. که انتخاب لوپ با بزرگنمایی بالا، در شروع استفاده، اغلب باعث می‌شود که دندانپزشکان لوپ را رد کنند بنابراین با بزرگنمایی کم و میدان دید بزرگ شروع کنید.

۵) نوع لنز: در هنگام خرید باید به سه ویژگی از لنز توجه کنید:

  • رزولوشن: هرچه‌قدر رزولوشن لنز بالاتر باشد، می‌توان جزئیات بیشتری را مشاهده کرد.
  • انحراف کروماتیک (Chromatic aberration): به این معنا که توانایی مشاهده تمامی رنگ‌ها را داشته باشد.
  • انحراف کروی (Spherical aberration): همان بررسی هرگونه اعوجاج و تغییرات هنگام مشاهده از لنز است.

با استفاده از نگاه کردن به یک خط‌کش مسطح از طریق لوپ، می‌توان این سه ویژگی را بررسی کرد. در صورتی که در اطراف خطوط سیاه خط‌کش، هاله آبی مشاهده کردید، لنز دارای خطای تشخیص رنگ است. هم‌چنین اگر خطوط خط‌کش از طریق لوپ، صاف و بدون انحنا باشند، لنز لوپ تصویر واقعی را به شما نشان می‌دهد.

۶) منبع روشنایی: یا هدلایت، باعث افزایش روشنایی برای بالاتر بردن دقت دندانپزشک می‌باشد. Light‌ها معمولا بر روی پل فریم و بین دو چشم قرار می‌گیرند. استفاده از light باعث افزایش وزن لوپ می‌شود.

Lightها معمولا بی‌سیم و یا باسیم هستند. باتری این lightها باید لیتیومی باشد تا برای یک جلسه ماندگاری داشته باشد و در حداقل‌ترین زمان ممکن مجدد شارژ شود. هم‌چنین میزان روشنایی lightها تقریبا بین ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ لوکس است که اگر یک پرتو متمرکز ایده‌آل می‌خواهید، باید کالیمیشن را هم در نظر بگیرید. در هنگام خرید light به این نکته توجه کنید، رنگ نور همان رنگ طبیعی نور باشد تا رنگ دندان‌ها و لثه به درستی توسط لوپ تشخیص داده شود.

همچنین بخوانید |

معرفی انواع لوپ دندانپزشکی

لوپ‌ها براساس میزان بزرگنمایی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱)Galilean: بزرگنمایی این لوپ‌ها بین 2x تا 3.5x می‌باشد.

۲) Prismatic: بزرگنمایی این لوپ‌ها بین 3.5x تا 7.5x می‌باشد.

لوپ های Galilean به دو دسته flip up و TTL می شوند:

 

لوپ‌های فیلیپ‌آپ به دلیل قابلیت تنظیم زاویه انحراف و IPD (فاصله بین دو مردمک چشم)، قابلیت استفاده برای چند نفر را دارد، هم‌چنین این لوپ‌ها در مقایسه با لوپ‌های TTL، ارزان‌تر هستند و تحویل آن‌ها سریع‌تر است و از این لو‌پ‌ها می‌توان به عنوان لوپ دندانپزشکی دست دوم استفاده کرد، اما از مهم‌ترین معایب این لوپ‌ها، می‌توان به سنگینی وزن و محدود بودن میدان دید اشاره کرد.

لوپ‌های TTL (through the lens) بدلیل شخصی‌سازی و منحصر به فرد بودن برای هر شخص قابلیت تنظیم را ندارد، در هنگام سفارش دادن این لوپ‌ها هر دندانپزشک باید مشخصاتی چون IPD (فاصله دو مردمک) ، working distance (براساس قد هر فرد) و زاویه انحراف را پس از مراجعه به اپتومتریست در اختیار فروشنده قرار دهند که به همین سبب تحویل این لوپ‌ها زمان‌بر است. این لوپ‌ها از Flip upها گران‌تر هستند اما به سبب میدان دید وسیع‌تر، سبکی و راحتی در طولانی مدت، محبوبیت بیشتری در بین دندانپزشکان دارد.

یک تقسیم‌بندی دیگر هم به صورت لوپ‌ دندانپزشکی کلاهی و لوپ دندانپزشکی عینکی وجود دارد. لوپ‌های کلاهی معمولا برای دندانپزشکانی پیشنهاد می‌شود، که همزمان از عینک طبی استفاده می‌کنند، اما اگر از عینک طبی استفاده  می‌کنید و قصد خرید لوپ عینکی را دارید، حتما باید با یک بینایی‌سنجی مشورت کنید و به جای شیشه لوپ از عدسی مورد نظر برای چشمان خود استفاده کنید.

لوپ دندانپزشکی چگونه کار می‌کند

تنها کافی است در هنگام انجام کارهای درمانی، لوپ را هم‌چون عینک بر روی چشمان خود قرار داده و بسته به نوع ارگونومیک لوپ و نیاز دندانپزشک، با light یا بدون light از این لوپ‌ها استفاده کرد.

نکاتی که باید پیش از خرید لوپ و میکروسکوپ دندانپزشکی بدانید

در این بخش قصد داریم نکات مهمی که قبل از خرید لوپ و میکروسکوپ دندانپزشکی باید در نظر داشته باشید را معرفی کنیم، تا بتوانید خرید بهتری داشته باشید.

  1. سبکی و راحتی لوپ
  2. بسته به نوع تخصص و تجربه کاری، لوپی با بزرگنمایی مناسب تهیه کنید
  3. توجه به شدت نور و رنگ نور منبع روشنایی (هدلایت)
  4. همچنین در نظر داشته باشید که هیچگاه عدسی‌ها را با مواد ضد عفونی کننده تمیز نکنید، زیرا در طولانی مدت سبب کدر شدن آن‌ها می‌شود.

معرفی برندهای مختلف لوپ و میکروسکوپ دندانپزشکی

امروزه به سبب ترند شدن لوپ‌های دندانپزشکی، لوپ‌های متنوعی (برند‌های چینی و اروپایی) با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار ایران وجود دارد.

لوپ دندانپزشکی هاین، لوپ جراحی اشتنباخ جز آن دسته از برند‌هایی هستند که امروزه در بازار ایران کمیاب شده‌اند و لوپ‌های اروپایی چون اورنج دنتال، یونیوت و … جایگزین آنها شده است. هم‌چنین لوپ جراحی چینی، هم‌چون لوپ دندانپزشکی زومکس، ایتیس، آلشن و … با قیمت مناسب و کیفیت نسبتا خوب در بازار ایران موجود می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *