بلاگ

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی جایگاه اصلی در درمان دندانپزشکی دارد. تشخیص درست و دقیق بسیاری از بیماری­های دهان و دندان توسط این دستگاه ها سبب شده است که در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی شاهد حضور این تجهیزات برای سرعت بخشیدن و راحتی کار دندانپزشکان و بیماران باشیم. از مهمترین دلایل استفاده از تجهیزات تصویربرداری در دندانپزشکی می‌توان به تشخیص پوسیدگی دندان، عفونت‌های دهان و دندان، کیست، تومور، آبسه‌ها، دندان‌های نهفته، بیماری‌های ریشه و به طور کلی آنچه که با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نباشد، اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی، ادامه مطلب را از دست ندهید.

  • انواع تجهیزات تصویربرداری

به طور کلی روش­های تصویربرداری دندانپزشکی به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شود که در هر دو روش استفاده از دستگاه رادیوگرافی الزامی است.

دستگاه رادیوگرافی با اکسپوز کردن اشعه ایکس تصویری در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد که کیفیت تصویر و رزولوشن آن به نوع دستگاه رادیوگرافی و روش تصویربرداری بستگی دارد. دستگاه رادیوگرافی بسته به نوع مولد اشعه ایکس، به دو دسته رادیوگرافی AC و رادیوگرافی DC طبقه‌بندی می‌شود که هرکدام از آنها به رادیوگرافی‌های دیواری و پایه‌دار تقسیم‌بندی می‌شوند ( در بخش رادیوگرافی در مورد نحوه عملکرد هریک مفصل توضیح خواهیم داد).

تصویربرداری آنالوگ یا سنتی جزِء آن دسته از تصویربرداری است که علاوه بر رادیوگرافی، دندانپزشک نیازمند فیلم رادیوگرافی، تاریکخانه و مواد ظهور و ثبوت است که این روش در مقایسه با روش دیجیتال، روشی زمان‌بر و با کیفیت پایینی است. در تصویربرداری دیجیتال در کنار رادیوگرافی، باید از تجهیزاتی چون سنسور RVG یا فسفرپلیت(PSP) استفاده کرد.

تصویربرداری دیجیتال تصاویری با کیفیت و جزئیات بیشتر در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد که باعث تشخیص دقیق‌تر در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود. همچنین بایگانی و پرونده‌سازی برای هر بیمار، ادیت، دقت و کیفیت بسیار بالا عکس از دلایل محبوب بودن تصویربرداری دیجیتال نسبت به آنالوگ می­باشد. برای بررسی دقیق‌تر و نحوه عملکرد هر یک از تجهیزات تصویربرداری دیجیتال، بخش سنسور RVG و فسفرپلیت(PSP) را از دست ندهید.

همچنین: خرید یونیت دندانپزشکی زیگر

از انواع دیگر تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی می‌توان به OPG، سفالو و CBCT اشاره کرد که برای کمک به تشخیص‌ عفونت‌های دهان و دندان، ارتودنسی، ایمپلنت، جراحی و … روش‌های بسیار دقیق‌تری هستند، اما به سبب هزینه هنگف و اکسپوز کردن دوز بالا اشعه ایکس، استفاده از اینگونه تجهیزات در مطب‌ها توصیه نمی‌شود و در این‌جا تنها به توضیح مختصر هریک بسنده می‌کنیم.

(Ortho Pantomo Gram) OPG و سفالو (Cephalogram) از انواع دیگری از پرتونگاري‌های دندان هستند که OPG  یک نماي پانوراما از فک، وCephalogram  یک تصویر، از ساختار کلی صورت در اختیار شما قرار می‌دهد که از آنها براي ارزیابی ارتباط بین دندانها با فکها، فکها با جمجمه و ارتباط بافتهاي نرم با دندانها و فکها، استفاده می‌شود.

هم‌چنین CBCT (Cone beam computed tomography systems) یک تصویر سه بعدی را در اختیار شما قرار می‌دهد که مکان دقیق و میزان ضایعات یا هر منطقه آناتومیک را نشان می‌دهد. به همین دلیل، CBCT نه تنها می‌تواند در زمینه‌های جراحی بلکه در زمینه‌هایی مانند اندودنتیس، پروتز و ارتودنسی، برای برنامه‌ریزی مناسب و مراقبت‌های موثر از دندان استفاده می‌شود که استفاده از هرکدام از این تجهیزات برای تصویربرداری، نیازمند تجربه و تشخیص دندانپزشکان است.  این نکته را در نظر بگیرید که برای زنان باردار استفاده از این تجهیزات به سبب دوز بالای اشعه توصیه نمی‌شود.

همچنین بخوانید | اتوکلاو یوروندا

برای خرید تجهیزات تصویربرداری به چه نکاتی توجه کنیم

با توجه به تنوع زیاد برند و مدل­های مختلف دستگاه رادیوگرافی و همچنین هزینه بالای خرید این دستگاه، حتما قبل از خرید به پارامترهای ذیل جهت انتخاب بهترین گزینه توجه فرمائید:

۱) یکی از مهمترین پارامترها، نقطه‌کانونی یا focal spot رادیوگرافی است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نقطه کانونی همان محل focus یا تمرکز پرتوهای اشعه ایکس است که هرچه فاصله این نقطه کمتر باشد، کیفیت و رزولوشن تصویر بالاتر و میزان سایه‌ای که ایجاد می‌کند کمتر است که بسته به نوع و کیفیت رادیوگرافی، رادیوگرافی‌هایی با نقطه کانونی ۰.۴ میلی‌متر و ۰.۷ یا ۰.۸ میلی‌متر در بازار هستند که فاصله کانونی ۰.۴ میلی‌متر تصویری شارپ‌تر و با جزئیات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. پس در هنگام خرید حتما به focal spot رادیوگرافی توجه کنید.

 

 

پس فوکال اسپات پائین­تر، دقت و کیفیت بالاتری از عکس را در اختیار ما قرار می‌دهد.

۲) اگر می‌خواهید از روش تصویربرداری دیجیتال استفاده کنید، برای افزایش دقت و بالاتر رفتن رزولوشن و جزئیات تصویر بهتر است که از رادیوگرافی DC استفاده کنید زیرا تصویر شارپ‌تری (sharp) در اختیار شما قرار می‌دهد.

۳) از آنجایی که اشعه ایکس برای بدن انسان مضر است، برای حفظ سلامتی دندانپزشکان و پرسنل مرکز یا مطب، در نظرگرفتن و ساخت اتاق تصویربرداری که دیوارها و درب آن توسط سرب عایق شده­ اند، الزامی است. اما به دلیل محدود بودن فضا، ممکن است همه مطب­ها توانایی ساخت اتاق سربی را نداشته باشند در این صورت داشتن یک عدد پاروان سربی متحرک بهترین گزینه برای انتخاب می­ باشد تا در هنگام اکس‍پوز کردن اشعه ایکس، از مضرات آن مصون بمانند.

۴) رادیوگرافی‌های پایه‌دار به سبب وجود پایه برای جابه‌جایی، در مقایسه با رادیوگرافی‌های دیواری هزینه بیشتری دارند، معمولا در مطب‌هایی که مکان تصویربرداری در آن­ها ثابت نیست و یا به دلیل محدود بودن فضای مطب، باید رادیوگرافی را بین یونیت‌ها جابجا کرد، استفاده از رادیوگرافی پایه­ دار پیشنهاد می­ شود، اما اگر از ثابت بودن مکان تصویربرداری در مطب خود اطمینان دارید، رادیوگرافی‌های دیواری انتخاب بهتری می­ باشد، فقط باید این مطلب را درنظر بگیرید که با نصب رادیوگرافی بر روی دیوار دیگر امکان جابجایی آن به دیگر قسمت‌های مطب را ندارید

۵) برای کلینیک‌ها و مطب‌هایی که مراجعه کننده بالایی دارند، برای راحتی کار دندانپزشکان و بیماران و هم‌چنین برای بایگانی و پرونده‌سازی دقیق‌تر، روش تصویربرداری دیجیتال و استفاده از فسفرپلیت (PSP) یا سنسور RVG پیشنهاد می‌شود.

۶) هنگام خرید هر یک از تجهیزات دندانپزشکی، به گارانتی و خدمات فنی پس از فروش تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی، از فروشنده، اطمینان حاصل کنید.

خرید اقساطی انواع تجهیزات تصویربرداری

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی به سبب هزینه بالایی که دارند، اکثر شرکت‌های واردکننده و تولید کننده، فروش این تجهیزات را به صورت اقساطی امکان‌پذیر کرده‌اند. برای بررسی دقیق‌تر و نحوه پرداخت هر یک به بخش …. مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *