بلاگ

5 رادیوگرافی دندانپزشکی برتر بازار ایران

 رادیوگرافی دندانپزشکی چیست؟

رادیوگرافی دندان‌پزشکی یکی از ابزارهای حیاتی در حوزه دندانپزشکی است. این تجهیزات برای تشخیص مشکلات دندانی، فک و صورت استفاده می‌شود. در ایران، تولید و واردات رادیوگرافی‌های دندان‌پزشکی به صورت گسترده‌ای انجام می‌شود و تجهیزات بسیار پیشرفته و با کیفیتی در این زمینه وجود دارد.

انواع رادیوگرافی دندانپزشکی

رادیوگرافی دندانپزشکی به دو دسته داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می شود که در این مقاله به بررسی دستگاه رادیوگرافی داخل دهانی پری اپیکال یا تک دندان می پردازیم.

دستگاه رادیوگرافی به طور کلی اطلاعات کاملی از سلامت دندانها و فک در اختیار شما قرار می دهد، که در زمان خرید تجهیزات مطب و کلینیک یکی از مواردی که در انتخاب آن باید آگاهانه تصمیم بگیرید، دستگاه رادیوگرافی تک دندان است تا به تشخیص دقیق تر کمک کند؛ زیرا علاوه بر روش تصویربرداری (آنالوگ یا دیجیتال)، عامل بسیار مهمی که در کیفیت تصویر موثر می باشد، دستگاه رادیوگرافی به عنوان مولد اشعه ایکس است که باید در زمان انتخاب پارامترهایی را حتما در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

پارامترهای مهم در خرید دستگاه رادیوگرافی تک دندان

  1. اول از همه اینکه دستگاه رادیوگرافی DC باشد، با وجود اینکه که رادیوگرافی های AC ارزان تر هستند؛ اما رادیوگرافی های DC تصویر با کنتراست بالا و با کیفیت تری در اختیار شما قرار می دهند.
  2. دومین عامل فوکال اسپات (Focal Spot) یا همان نقطه کانونی می باشد، که فوکال اسپات رادیوگرافی ها بطور معمول 0.4 میلی متر و یا بسته به برند 0.7 یا 0.8 میلیمتر می باشد. اما باید بدانید که هر چه فوکال اسپات کمتر باشد (مثلا 0.4)، تصویر شارپ تری خواهید داشت.
  3. عوامل بعدی، تایمر، قدرت و شدت دستگاه هستند که در بعضی از رادیوگرافی ها kv و جریان ثابت است و در بعضی kv بین 60 تا 70 کیلو ولت و جریان هم بین 5 تا 7 میلی آمپر متغیر است که بسته به گروه سنی بیماران و دندان مورد نظر، به دلخواه می توانید دوز اشعه و زمان اکسپوز را هم تنظیم کنید.
  4. یک عامل بسیار مهم کیفیت بازوهای دستگاه رادیوگرافی می باشد که باید راحت و روان جا به جا شوند و پس از تنظیم هد، در زاویه دلخواه ثابت بماند. بازوهای رادیوگرافی در دو مدل 2 شکن و 3 شکن می باشندکه بازوهای سه شکن به دلیل عدم محدودیت در زاویه عکس گرفتن، کاربرد و محبوبیت بیشتری دارند.

 

انواع دستگاه رادیوگرافی تک دندان

با توجه به مکانی که می خواهید از دستگاه رادیوگرافی استفاده کنید، سه نوع انتخاب در دستگاه رادیوگرافی دارید، که در ادامه به توضیح مختصر هر یک می پردازیم:

    1. رادیوگرافی دیواری 

رادیوگرافی های دیواری برای کلینیکها و مراکز تخصصی تصویربرداری که اتاق مخصوص تصویربرداری با دیوارهای سرب کوبی شده دارند، پیشنهاد می شوند. اما نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که دیوار محل نصب رادیوگرافی، استحکام کافی برای تحمل وزن دستگاه را داشته باشد.

همچنین بخوانید | رادیوگرافی واتک

  2. رادیوگرافی پایه دار 

رادیوگرافی های پایه دار، به سبب  امکان جا به جایی دستگاه در مطب هایی که بیش از یک یونیت دارند و عدم نیاز به جا به جایی بیمار، جز پرفروش ترین ها هستند. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که به سبب سنگینی دستگاه، پایه رادیوگرافی استحکام کافی را داشته باشد که سنگینی و طراحی پایه و امکان قفل شدن چرخشها، سبب حفظ تعادل بهتر دستگاه می شود و دیگر اینکه برای جلوگیری از نفوذ اشعه ایکس به کاربر، استفاده از پاروان سربی الزامی می باشد.

   3. رادیوگرافی های پرتابل

رادیوگرافی های پرتابل، یا دوربین عکاسی یا هندی، به سبب کاربری راحت و عدم نیاز به فضا مورد استقبال قرار می گیرند، اما؛ به سبب سه عامل، درنیکا دنتال، این نوع رادیوگرافی را به شما پیشنهاد نمی دهد:

  • اول از همه اینکه چون این رادیوگرافیها دارای باتری هستند، تولید اشعه ایکس نیاز به جریان بالایی دارد، پس بعد از مدتی باید باتری دستگاه را تعویض کنید که هزینه تعویض باتری بسته به برند، عددی ما بین 15 تا 20 درصد قیمت روز دستگاه می باشد.
  • دوم اینکه سرب کوبی که در اطراف دستگاه می شود قابل اطمینان نمی باشد و سلامت کاربر را به خطر می اندازد.
  • و سوم اینکه فاقد مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی هستند.

سخن پایانی

فناوری دستگاه رادیوگرافی از اشعه‌X استفاده می‌کند تا تصاویر دقیق از دندان‌ها، ریشه‌ها و بافت‌های اطراف آنها را نشان دهد. در ایران، بازار رادیوگرافی دندان‌پزشکی شامل تنوع گسترده‌ای از تجهیزات است که توسط شرکت‌های مختلف تولید و وارد می‌شود.

اگر فضای کافی برای جابه جایی رادیوگرافی دارید پیشنهاد ما به شما رادیوگرافی های پایه دار می باشد و اگر فضای محدود و یا اتاق مخصوص تصویربرداری دارید، رادیوگرافی های دیواری را انتخاب کنید. چون دستگاه رادیوگرافی، دستگاهی حساس و گران قیمت می باشد، بحث گارانتی و خدمات پس از فروش بسیار حاِئز اهمیت است. از پیشنهادهای ما برای دستگاه رادیوگرافیهای پایه دار یا دیواری، از بین برندهای وارداتی، برند Planmeca، دگوتزن، واتک، کداک، اوریکس و نیولایف پیشنهاد می شود و از بین برندهای داخلی، رادیوگرافی نیوساد به دلیل یک سال وارانتی و دو سال گارانتی و ویژگیهایی که دارد می تواند انتخاب مورد اطمینانی برای مطب یا کلینیک دندانپزشکی  باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *